.... ili, .... Köyü 121 ada 3 parselde kain 66.06 m2 kargir
su deposu ve 'arsası vasıflı taşınmaz .... Belediyesi Tüzel Kişiliği adına
tescilli iken; 20.07.2010 tarih 2451 yevmiyeli işlemle TOKİ'ye kayıtsız şartsız
ve bedelsiz olarak hibe edilmiştir.
Yapılan işleme ilişkin olarak Belediye'ye kanun tarafından verilen
yetkilere bakıldığında; 5393 Sayılı Belediye Kanununun 17. (Belediye meclisi,
belediyenin karar organıdır ve ilgili kanunda gösterilen esas ve usûllere göre
seçilmiş üyelerden oluşur.), 75/d (Kendilerine ait taşınmazları, aslî görev ve
hizmetlerinde kullanılmak üzere bedelli veya bedelsiz olarak mahallî idareler île diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına devredebilir veya süresi yirmibeş yılı geçmemek üzere tahsis
edebilir. Bu taşınmazlar aynı kuruluşlara kiraya da verilebilir. Bu
taşınmazların, tahsis amacı dışında kullanılması hâlinde, tahsis işlemi iptal
edilir. Tahsis süresi sonunda, aynı esaslara göre yeniden tahsis mümkündür.) ve
1 8/e (Taşınmaz mal alımına, satımına, takasına, tahsisine, tahsis şeklinin
değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın kamu hizmetinde ihtiyaç
duyulmaması hâlinde tahsisin kaldırılmasına; üç yıldan fazla kiralanmasına ve
süresi otuz yılı geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı aynî hak tesisine
karar vermek) maddesi incelendiğinde; yapılan işlem BK m. 182 vd. Uyarınca
semen bulunmaması sebebiyle satış, m. 232 vd. uyarınca karşılık mal bulunmaması
sebebiyle trampa, BK m. 248 vd. uyarınca mülkiyet devri gerçekleşmesi sebebiyle
kira ve Tahsis (Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Tahsis ve Devri Hakkındaki
Yönetmeliğinin 3/ğ maddesine göre "Tahsis: Mülkiyeti kendilerinde
kalması koşuluyla kamu idarelerince,
kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerinin yerine getirilebilmesi amacıyla
mülkiyetlerindeki taşınmazların, birbirlerine veya köy tüzel kişiliklerine;
Hazineye ait taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin
ise, Maliye Bakanlığınca hizmetin devamı süresince kamu idarelerinin ve köy
tüzel kişiliklerinin bedelsiz olarak kullanımına bırakılmasıdır. ") olarak
nitelendirilemeyip, Müdürlükçe yapılan işlemin
niteliğinin bağış olduğu açıktır. Anılan hükümler incelendiğinde
Belediyenin (Belediye Başkanı, Belediye Encümeni, Belediye Meclisi) bağış (BK
m. 234 vd) yapma ehliyetinin bulunmadığı da aşikardır. Yapılan işleme sıhhat kazandırılabilmesi
için öncelikle tarafların tekrar talebi alınarak; Kamu İdarelerine Ait
Taşınmazların Tahsis ve Devri Hakkındaki Yönetmeliğin 12. maddesi uyarınca
devir sözleşmesi yapılmalı, sonrasında ise aynı yönetmeliğin 13. maddesi
uyarınca (Bu taşınmazın mülkiyeti ............(bu boşluğa, devir eden kamu
idaresinin ismi yazılır) 'e/a ait iken, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununun 45 inci maddesinin üçüncü fıkrası gereğince; .............
(bu boşluğa, taşınmazın hangi kamu hizmetinde kullanılacağı yazılır) 'de/da
kullanılmak kaydı ile ............. (bu boşluğa, kendisine devir yapılan kamu
idaresinin adı yazılır) 'e/a bedelsiz olarak devredilmiştir. Bu taşınmaz devir
amacı dışında kullanılamaz ve aynı
amaçla dahi olsa üçüncü kişilere devredilemez. Devir amacına uygun
olarak kullanılmadığının tespiti veya üçüncü kişilere devredilmesi hâlinde,
eski maliki kamu idaresinin talebi üzerine, devralan kamu idaresinin
muvafakatına veya her hangi bir hükme gerek olmaksızın tapu idaresince devreden
kamu idaresi adına resen tescil edilir) şerhi tesis edilmeli aksi halde ise
Tapu Sicil Tüzüğünün 85. maddesi uyarınca dava açılmalıdır.
Tapu Dairesi Başkanlığınca da tenkide
iştirak edilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder